Får du hudutslag? Har du ont i leder? Kanske har du problem med hjärtat? Lider du av en autoimmun sjukdom? När du lider av en autoimmun sjukdom så går kroppens immunförsvar på högvarv och eliminerar allt den kan enligt principen ”Shoot first, ask later”. Immunförsvaret är så överbelastat så att det har svårt att greppa vad för mat som är ”fiender” och vad som är ”vänner”. Detta kan skapa allergiska reaktioner. Vid problem med läckande tarm så har mag-tarm barriären fått större håligheter i tarmväggen än vad som är normalt, detta är inte ovanligt om man lider av en Candidaöverväxt. Ofta har dessa problem samma orsaksbakgrund och lider du av Candida är det inte omöjligt att du har problem med det som kallas läckande tarm. Läckande tarm kan precis som Candida orsakas av medicinering och dålig kost.

Viss grödor innehåller något som kallas Lectiner. Lectiner har grödan för att skydda sig själv från att bli uppäten, ungefär som brännässlor bränns för att inte ätas. När sådana grödor äts så kan dess Lectiner lätt gå igenom tarmväggen och irritera och hamna i vårt blodomlopp vilket kan skapa autoimmuna symptom.

Tyvärr så innebär läckande tarm att den redan omfattande listan på mat som man inte ska äta om man lider av Candida än lite längre. Lectiner finns främst i sådana grödor som människor introducerades till förhållandevis nyligen. Eftersom människan inte kommit i kontakt med dem under evolutionen så har kroppen inte lärt sig att hantera dem, det samma gäller exempelvis olika GMO-grödor. Du skulle kunna få minskade symptom genom att utesluta mat innehållande Lectiner under en period för att få immunförsvaret att lugna ner sig vilket ger minskade symptom och inflammation i kroppen. När du sedan avstått från Lectiner under en period så har immunförsvaret fått lugna ner sig och har därför lättare att hantera att du äter Lectiner eftersom kroppen kan urskilja ”fiender” och ”vänner”

Här följer en rad livsmedel som innehåller Lectiner:

  • Linser och bönor (baljväxter)
  • Nötter och frön
  • Spannmål
  • Majs
  • Quinoa
  • Squash, gurka och pumpa
  • Potatis, paprika, chili, jalapeño, tomater, gojibär
  • Vegetabiliska oljor (ej Olivolja)

För mer info om detta rekommenderar vi boken ”The plant paradox” som handlar om just detta! Ett smakprov på det får du i följande klipp.