Något som lätt förbises när det kommer till matlagning kan vara vad maten steks i för fett och hur detta påverkar oss. Det har på senare tid uppmärksammats att stekning och upphettning av mat ska göras vid lite lägre temperaturer än vad som varit vanligt, i de fall det är möjligt. Matlagningsfetterna gör sig olika bra vid olika temperaturer. Olivolja tappar många av sina positiva effekter när den hettas upp medans kokosfettet klarar högre temperaturer. Det finns idag massvis med olika matlagningsfetter och vissa är bättre än andra för din hälsa.

I och med den ökade industrialiseringen av jordbruket och matframställningen så har en rad nya livsmedel kunnat se dagens ljus. Det är många av dessa livsmedel som vår kropp har svårt att hantera eftersom vi inte är skapta för att förtära dem. Exempelvis, hur skulle solrosolja och rapsolja kunna framställas utan alla de tekniska innovationer som gjorts? De kvantiteter av solrosolja som som konsumeras idag var omöjlig förr i tiden. Studier har visat på att raps och solrosolja är inflammatoriskt, även om det främst gäller solrosolja som är mycket inflammatoriskt. Mat som är inflammatorisk görs sig inte så bra för en person som lider av en överväxt av Candidadå några symptom på Candidaöverväst är irriterad hud, ont i leder och verk med mera. Nu går du ju på Candida-dieten och äter därför knappast något halvfabrikat, men ta en titt på deras innehållsförteckningar så kommer du garanterat finna solrosolja eller rapsolja.

Vad ska man då använda sig av för matlagningsolja?

Fetter som går att utvinna på ett enkelare och naturligare sätt såsom olivolja och kokosfett gör sig oftast bättre för dig som går på Candida-dieten. Båda dessa fetter har i motsats till exempelvis raps- och solrosolja otaliga positiva effekter på kroppen. Olivolja är ett stort inslag i ”medelhavsdieten” som ofta framställs som en av de nyttigare dieterna.. Olivolja är svampdödande, sänker inflammation, sänker kolestrol mer mera. En amerikansk hjärt/kärl- läkare vid namn Steven Gundry högaktar olivolja och framåller det som det kanske viktigaste livsmedlet för att kroppen ska må riktigt bra.

Sen har vi kokosfett som innehåller bland annat kaprylsyra vilket motverkar Candida. Kokosfett motverkar även annan svamp och kan döda bakterier i mag- och tarmkanalen. Så precis som gällande olivolja så har kokosfett många positiva effekterna på din kropp.

Vad som händer med dig när du äter rätt fett och väldigt lite socker och stärkelse

Fett är ett utmärkt sätt att smaksätta mat med och gör såklart så att du känner dig mättare längre. Genom att du häller dig mätt så undviker du även att gå och småäta sådant du inte ska äta vilket förstås är otroligt viktigt. Candidadieten handlar iprincip lika mycket om vad man inte bör äta som det handlar om vad man bör äta.   När man äter enligt Candida-dieten så kommer din kropp hamna i det läge som kallas ”Keto”, det vill säga att din kropp och hjärna får energi från fett och inte socker. Att kroppen hamnar i ”Keto” är anledningen till ett minskat antal blodsockerfall och att de blodsockerfall du får påverkar dig mindre. Du kommer inte behöva ta den där morgonkaffen eller bullen till eftermiddagsfika för att känna dig pigg. Du kommer ha en jämn och stabil blodsockernivå som inte gör dig beroende av att äta då och då. Detta göra att du med relativ enkelhet kan fasta periodiskt.