Det finns en hel uppsjö med livsmedel som går att äta när man lider av Candida-överväxt, man måste titta bortom hyllan med processad mat och laga mat från grunden. Du kommer få upp ögonen för massvis med livsmedel som du tidigare inte ätit på daglig basis. Du kommer att uppskatta nya sorters mat och finna samma njutning av mat som du kanske känt tidigare.

Maten som listas här nedanför ska utgöra den absoluta stommen av din kost, de är presenterade i inbördes ordning: 
  • Grönsaker som innehåller väldigt lite stärkelse: Blomkål, brysselkål, kål, broccoli, sparris, grönkål, selleri, lök, spenat, zucchini, gurka, tomater. Detta kan ätas i form av sallad, men även i soppor och som mos, exempelvis, blomkåls-mos och broccoli-mos.
  • Hälsosamma fetter: Avokado, oliver, oraffinerad kokosolja, linolja, olivolja, sesamolja. Rätt sorts fetter är nyttigt och ger dig en bra mättnadskänsla och fungerar som en smakförstärkare.
  • Örter och kryddor: Rätt typ av kanel, dill, vitlök, ingefära, oregano, rosmarin, paprika, gurkmejaoch timjan, svartpeppar och havssalt. Att krydda maten gör maten godare och genom att använda nämnda kryddor så bekämpar du Candida och andra hälsoproblem på ett mycket bra sätt! Ett måste!
  • Specialare för en bra mage: Äppelcidervinäger, bone broth, Pau pau D'arco- te, kokosmjölk, kokosgrädde, kokosflingor and opastöriserade grönsaker såsom surkål, kimchi med mera Försök undvika olika former av onaturliga tillsatser.
  • Icke processat kött: Kyckling, kalkon, lax, sardiner, nötkött med mera. Det ska vara kött från djur som inte ätit massor av det som vi försöker undvika genom Candidadieten. Det vill säga djur uppfödda på gluten och fullproppade med antibiotika undviks helt.
  • Speciellt utvalda mejeriprodukter: Såsom kefir, butter ghee och buffel-mozzarella.
  • Probiotika: I form av exempel och probiotika i tablett- och flytande form, inulin etcetera.
  • Vissa typer av naturella nötter och frön: Mandlar, valnötter, hasselnötter, kokos, pumpakärnor och linfrö. Det är en mycket god idé att blötlägga nötter innan förtäring eftersom de gör att deras nyttigheter lättare tas upp av kroppen.
  • Frukter med ett lågt sockerinnehåll: Citron, lime och olika former av bär. Ät bär i små mängder framförallt i de första veckorna/månaderna på Candidadieten.
  • Glutenfria spannmål: Quinoa, havreflingor, bovete och hirs. Överkonsumera dock inte detta, ha det som ett komplement till din maträtt.
  • Sötning utan socker: Stevia, erythritol och xylitol.